MINDFULNESS-MEDITATIE (6/7)

Mindfulness beoefenen in het leven van alledag (1/2)
Het zal lastig blijken te zijn om tijd te maken voor het beoefenen van meditatie. Het gaan zitten, tijd nemen, schiet er steeds bij in. Alles lijkt belangrijker te zijn, voorrang te krijgen boven even te gaan zitten om op adem te komen.
Letterlijk een adempauze inlassen van 5 minuten zou een mooi begin kunnen zijn. Kiezen om bewust stil te staan bij het in- en uitademen door de neus, daarop te concentreren. Elke keer als men afdwaalt de aandacht op een vriendelijke, milde wijze terug brengen naar het ademen. Dat kan men enkele keren per dag doen. Daarbij ook het rijzen en dalen van de onderbuik registreren. Eventueel kan men ook aandacht besteden aan lichamelijke sensaties, die tijdens het ademen kunnen optreden en deze lichtjes benoemen, zoals ‘dit zijn tintelingen’, ‘dit is aanspannen’, ‘dit is ontspannen’, ‘dit is loslaten’, ‘dit is vasthouden’ etc..

Men kan ervoor kiezen bepaalde activiteiten met aandacht te doen.

Wij hebben vaak niet in de gaten dat wij veel op de automatische piloot doen. In gedachten lopen wij al op de situatie vooruit of denken aan wat gisteren gebeurd is. Wij zijn zo vaak niet bewust in het moment zelf.

Bij het lopen kan men aandachtig zijn bij het optillen en neerzetten van de voeten. Ook bij het drinken kan men opmerkzaam zijn, bijv. het optillen van een kopje koffie om te drinken, vervolgens het nemen van een slok, het proeven, het genieten en dan de sensatie van het doorslikken. Dan even een adempauze alvorens weer een slok te nemen. Het aandachtig opmerken van verlangen, behoeften, dorst, trek om te eten, is ook mindfulness.


1  2  3  4  5  6  7